Saturday, September 08, 2007

malmö är okej



"Jag satt på ett tåg snett mittemot en kille jag skulle komma att se en gång till samma dag, men mycket senare. Mittemot en tjej som gav mig frågor. Jag undrade om jag var på väg mot något eller på väg från något annat. GO, PAUSE eller GO BACK står det på tangentbord och instrumentbräden. JAG VET INTE. ”Ljudet av alla som respekterar mig” står det på en ateljévägg. JAG VET. Återvänder jag till dig, eller är jag fortfarande på väg, har jag inte nått?

Bara minuter och metrar utanför Centralen stannade tåget för rött ljus. Det sägs att om en minut är vi i rullning och sedan ett utropat NU! när rullningen påbörjades. Det är visst något visst med ett helt tåg som skrattar unisont.

Jag steg av tåget, älskade mina skors ljud mot golvet i väntsalen och styrde de välljudande stegen mot vad jag trodde var ett litet torg. Som bestämt träffade jag en vän, konstnär och marknadsundersökare. Jag fick två kramar och tre flaskor cola. Jag gav två av mina flaskor åt en gatumusikant och bubblade av skratt inuti. Jag köpte tre skivor, såna som anses äkta, och som jag väntar på att drunkna i. Jag åt en falafel med den tredje colan, hatade min storlek vid UFF och Myrorna, kastades fram och tillbaka i en dödsfälla till stadsbuss och kom tidigt till ett försenat tåg. Malmö är okej.

Vi handlade mat där det kändes som att man jobbade. Jag fick köra kundvagnen men läste GITTAN på en bok och krockade i butiksberg. Morbror satt på en hamburgerbar och drömde sig bort i solnedgångshimmel. Vi tog flaggor med oss hem. På den ena som inte är längre längre står det HENRIK 7/9/07. Den fick jag och den hänger nu tillsammans med den andra i min håla och jag är lite hemma."


Än en gång har jag missat skönhet på grund av fördomar. "Så som i himmelen" var riktigt riktigt bra.

No comments: