Saturday, May 29, 2010

då jag började ifrågasätta kärleken själv

Love is not a definition. But other things are definitions of love. I hope you recognize them. They are the way to perfect understanding (and being) of the word itself.



oro och osäkerhet är väl också ett uttryck för kärlek. om rädsla är en del av alltet (kärleken) så då är rädsla också kärlek. det betyder väl å sin sida att uttryck för rädsla (oro, osäkerhet) också kan vara uttryck för kärlek? villkorslös kärlek i all ära, men man kan inte förneka delarna av helheten. oro och osäkerhet och liknande känslor ska inte förnekas. men då man väl har vågat känna dem kan man ändra dem till något positivt.

till och med rädslan för att förlora någon kan aldrig vara något annat än kärlek. även om det är en egenkärlek. om man tror på förlust kanske man inte helt förstått och accepterat sanningen. men man kan fortfarande älska.

jag vill inte se kärlek som något sämre än villkorslös kärlek. även villkorslös kärlek kräver sin definition. definitioner fungerar inte för mig nu. jag vet nog vad jag känner - men om det inte är tillräckligt, eller på "rätt" sätt, eller enligt någon annans definition så må det så vara. jag kan inte älska på något annat sätt. inte (än)nu.

det är något också jag själv måste ta ställning till, idag och för evigt. en ständig förändring innebär att jag ständigt måste omformulera mig själv. göra mig till den jag vill vara. jag är någon som älskar. på det här sättet. just nu. imorgon älskar jag helt säkert på något annat sätt. om det märks vet jag inte. om det är enligt er definition vet jag inte.

men jag älskar. det vet jag.






och därför finns jag.

No comments: